Yazar Hakkında
Erdem Uygan
Küçüklerin Evlendirilmesi Kur’ân’â Aykırıdır
وَابْتَلُواْ الْيَتَامَىحَتَّىَ إِذَا بَلَغُواْ النِّكَاحَ فَإِنْ آنَسْتُم مِّنْهُمْ رُشْدًا فَادْفَعُواْ إِلَيْهِمْ أَمْوَالَهُمْ وَلاَ تَأْكُلُوهَا إِسْرَافًا وَبِدَارًا أَن يَكْبَرُواْ وَمَن كَانَ غَنِيًّا فَلْيَسْتَعْفِفْ وَمَن كَانَ فَقِيرًا فَلْيَأْكُلْ بِالْمَعْرُوفِ فَإِذَا دَفَعْتُمْ إِلَيْهِمْ أَمْوَالَهُمْ فَأَشْهِدُواْ عَلَيْهِمْ وَكَفَى بِاللّهِ حَسِيبًا {6}
Yetimleri, evlenme çağına gelene kadar deneyin. Onlarda olgunlaşma (rüşd) görürseniz mallarını kendilerine verin; büyüyüp geri alacaklar diye onları israf ederek ve tez elden yemeyin. Zengin olan, kendini engellesin; yoksul olan da maruf (Kur’an ölçülerine uygun) bir şekilde yesin. Mallarını kendilerine verdiğiniz zaman, yanlarında şahit bulundurun. Hesap sormak için Allah yeter. (Nisa 4/6)
وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ النِّسَاء إِلاَّ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ كِتَابَ اللّهِ عَلَيْكُمْ وَأُحِلَّ لَكُم مَّا وَرَاء ذَلِكُمْ أَن تَبْتَغُواْ بِأَمْوَالِكُم مُّحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً وَلاَ جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا تَرَاضَيْتُم بِهِ مِن بَعْدِ الْفَرِيضَةِ إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا {24}
Hakimiyetiniz altında olan (savaş esirleri) dışındaki kocalı kadınları nikâhlamanız da haramdır. Allah’ın size farz kıldığı budur. Namuslu yaşamanız ve zinadan kaçınmanız şartıyla, bunların dışındaki kadınlarla evlenmeniz helal kılındı ki mallarınız karşılığında onlara talip olasınız. Bunlardan hangilerinden nikâh ile yararlanırsanız mehirlerini belirlediğiniz miktarda veriniz. Mehri belirledikten sonra gönül rızası ile başka bir şekilde uyuşmanızın bir günahı yoktur. Allah bilir, doğru kararlar verir. (Nisa 4/24)
Hocalara Sorun!
1. Nisa Suresi 6. ayette “evlenme çağı” ifadesiyle her insanın ulaşacağı bir dönemden bahsedilirken henüz bu çağa ulaşmamış küçük yaştaki çocukların evlendirilmesinden, Kur’an’da evlenme yaşının olmadığından nasıl bahsedilebilir?
2. Nisa Suresi 24. ayete göre evlenilecek kadınlara mehir verilmesi gereklidir. Ancak Nisa 6. ayete göre ise bir kişiye malın teslim edilmesi için malını çekip çevirebileceği olgunluk (rüşd) çağına gelmesi şarttır. O halde henüz bu çağa ulaşmamış kızlara mehir vermekten dolayısıyla onların evlendirilmesinden söz edilebilr mi?
3. Nisa Suresi 24. ayete göre evlenecek kişilerde namuslu yaşama ve zinadan kaçınma şartı aranmalıdır. Peki bir çocuk için bu şartların varlığından veya yokluğundan nasıl bahsedilebilir?
الْيَوْمَ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ وَطَعَامُ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ حِلٌّ لَّكُمْ وَطَعَامُكُمْ حِلُّ لَّهُمْ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الْمُؤْمِنَاتِ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ مِن قَبْلِكُمْ إِذَا آتَيْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ مُحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ وَلاَ مُتَّخِذِي أَخْدَانٍ وَمَن يَكْفُرْ بِالإِيمَانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَهُوَ فِي الآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ {5}
Bugün size, temiz olanlar helâl kılındı. Kendilerine Kitap verilmiş olanların yiyeceği size helâl, sizin yiyeceğiniz de onlara helâldir. Mehirlerini verir, iffetli olur, gizli dost tutmazsanız,iffetli mümin kadınlar ile kendilerine Kitap verilmiş olanların iffetlileri size helâldir. Bunlardan kim imanını örterse yaptıkları boşa gider, Ahiret’te kaybedenlere karışır. (Maide 5/5)
الزَّانِي لَا يَنكِحُ إلَّا زَانِيَةً أَوْ مُشْرِكَةً وَالزَّانِيَةُ لَا يَنكِحُهَا إِلَّا زَانٍ أَوْ مُشْرِكٌ وَحُرِّمَ ذَلِكَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ {3}
Zina eden erkek, ancak zina eden veya müşrik olan bir kadınla evlenebilir. Zina eden kadınla da ancak zina eden veya müşrik olan bir erkek evlenebilir. Bunlar müminlere haram kılınmıştır. (Nur 24/3)
وَاللَّائِي يَئِسْنَ مِنَ الْمَحِيضِ مِن نِّسَائِكُمْ إِنِ ارْتَبْتُمْ فَعِدَّتُهُنَّ ثَلَاثَةُ أَشْهُرٍ وَاللَّائِي لَمْ يَحِضْنَ وَأُوْلَاتُ الْأَحْمَالِ أَجَلُهُنَّ أَن يَضَعْنَ حَمْلَهُنَّ وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مِنْ أَمْرِهِ يُسْرًا {4}
Karılarınızdan adetten kesilmiş olanlar hakkında şüpheye düşerseniz iddetleri üç aydır; adet görmeyenler de öyledir. Hamile olanların bekleme süreleri yapacakları doğumla biter. Kim Allah’tan çekinerek kendini korursa Allah onun işini kolaylaştırır. (Talak 65/4)
Hocalara Sorun!
1. Maide Suresi 5. ayetine göre mü’minlere helal olan kadınlarda iffetli olma şartı bulunmalı ve kendilerine mehir verilmelidir. Çocuk yaştaki bir insanın iffetli olup olmamasından ve bu kişinin mehir almasından nasıl bahsedilebilir? Hepsinden de öte henüz buluğa ermemiş bir kız çocuğunun mümin olup olmamasından bahsedilebilir mi? Bu ayetler varken Kur’an’da çocukların evlendirilmesinin varlığından söz edilebilir mi?
2. Nur Suresi 3. ayete göre evlenecek kadın ve erkekte olmazsa olmaz şartlardan biri de zina etmemiş olmalarıdır. Bir çocuk zina etme eyleminin konusu olabilir mi?
3. Tüm bu ayetler varken ve kadınların adet düzensizliği veya hiç adet görmeme durumları da biyolojik olarak son derece doğalken Talak Suresi’nin 4. ayetindeki adet görmeyenler ifadesi nasıl olur da “henüz adet görmemiş olan (kız çocukları)” olarak anlaşılabilir? Bu kadar ayete rağmen bu ayet nasıl olur da küçücük çocukların evlendirilmesinin Kur’an’daki delili sayılabilir?
Erdem Uygan
İlgili Yazılar
-
Ekip Çalışması Konusunda Bir İtiraza Cevap
6 Ekim, 2017 -
Küçüklerin Evlendirilmesi Kur’ân’â Aykırıdır
28 Mayıs, 2016 -
Şartlı Talak Kur’ân’â Aykırıdır
28 Mayıs, 2016 -
Kurban
15 Eylül, 2014 -
Şefaat
14 Kasım, 2012 -
Din ve Deyn
8 Ekim, 2012 -
Faizsiz Sukuk!
22 Eylül, 2012 -
Mümin Kimdir?
10 Eylül, 2012 -
Tanrıtanımazlar – Ateistler
3 Eylül, 2012 -
Vasiyet Ayetine Verdiğimiz Meal ile İlgili Tenkit
22 Ağustos, 2012